Sysselmannen: – Må satse på forebygging for å få god nok beredskap

Sist helg fikk cruiseskipet Viking Sky motorproblemer på Nordvestlandet. 1.300 passasjerer måtte evakueres. – Dette viser hvor krevende det er med skip av denne størrelsen, sier sysselmann Kjerstin Askholt.

– GOD BEREDSKAP: Sysselmann Kjerstin Askholt mener beredskapen på Svalbard er så god den kan bli med den organiseringen de har i dag.  Skal det forbedres noe, bør man se på regelverket for skipstrafikken rundt Svalbard, mener hun.
– GOD BEREDSKAP: Sysselmann Kjerstin Askholt mener beredskapen på Svalbard er så god den kan bli med den organiseringen de har i dag. Skal det forbedres noe, bør man se på regelverket for skipstrafikken rundt Svalbard, mener hun.
Publisert

Det har vært skrevet og sagt mye om redningsberedskapen på Svalbard. Da Viking Sky fikk motorhavari i Hustadvika sist helg, ble temaet igjen aktualisert. Fra Viking Sky tok det 14 timer å evakuere de første 400 passasjerene ved hjelp av fem helikoptre. På Svalbard har man to helikoptre og mye større avstander enn man har på Romsdalskysten.
– Det som skjedde i helgen viser hvor krevende det er med skip av denne størrelsen. Men det viser også at vi har en dyktig redningstjeneste i Norge, sier sysselmann Kjerstin Askholt.
Hun mener det er viktig at rederiene tenker på egen beredskap jo mer krevende farvann de skal operere i.

Må tenke forebyggende
– Nettopp fordi det er viktig å tenke forebyggende, innførte man havne- og farvannsloven, i tillegg til losloven. Tungoljeforbudet og grensen på maksimalt 200 passasjerer er også tiltak som er ment som forebygging mot at slike ulykker skal skje på Svalbard, sier Askholt til Svalbardposten.
Hun poengterer at dette blir enda viktigere med økt skipstrafikk i fremtiden.
– Når du ser hvordan vi er organisert, så blir forebyggende arbeid enda viktigere framover, sier sysselmannen.
Det er nemlig slik, understreker Askholt, at uansett hvor god Sysselmannens grunnberedskap er vil aldri den bli bra nok til at de kan ta fullt ansvar alene. Derfor blir forebygging viktig.
– Jeg mener man også bør gjennomgå regelverket med tanke på hvilke skip som bør få lov til å gå hvor. Da blir det viktig at vi øver sammen med cruisebåtene, sier sysselmannen.
Gjennom Sarex-øvelsene har myndighetene fått noen svar på hvor mange man klarer å redde og hvor lang tid det vil ta.
– På Viking Sky beregnet de at det ville ta 55 timer å evakuere alle med helikopter. Det sier litt om tidsrammen for oss også, sier Askholt.
Havnesjefen i Longyearbyen, Kjetil Bråten, minner også om at mye har blitt bedre de siste årene.
– Sysselmannen har fått nytt, stort fartøy, vi har fått lostjenesten på plass og to helikoptre. Samtidig har skipene blitt bedre og bedre, og flere av dem er i henhold til polarkoden, sier han.
Polarkoden er et regelverk som stiller krav til miljøhensyn og sikkerhet for skip som ferdes i Arktis.

Ny forskrift på vei
I Sjøfartsdirektoratet jobber de for tiden med å lage en ny forskrift som blant annet sier noe om hvor mye redningsutstyr passasjerbåter som trafikkerer Svalbard, skal ha ombord.
– Polarkoden ble innført for oversjøiske skip i 2017. Det vi foreslår nå, er å innføre dette på alle båter som har mer enn 12 passasjerer, sier Jan Reinert Vestvik, senioringeniør i direktoratets passasjerskipsavdeling.
Et krav i henhold til polarkoden er at et skip skal være selvberget i minst fem døgn i påvente av assistanse utenfra. Det er dette man har testet under de årlige Sarex-øvelsene.
– Men vi har ikke tenkt et scenario der det må evakueres 2.000 passasjerer på Svalbard. Det vil være krevende og ta lang tid, sier Vestvik.
Den nye forskriften er tenkt å tre i kraft innen 1. januar 2020. Underdirektør i passasjerskipsavdelingen, Sonja Hillersøy, opplyser at høringen er ferdig, og at direktoratet skal gå gjennom innspillene før utkastet til forskrift sendes til Nærings- og fiskeridepartementet.

Bli abonnent på Svalbardposten

Hvilket abonnement passer for deg?

Alle abonnement blir automatisk fornyet til ordinær pris og løper til det blir sagt opp.

1 måned digitalt abonnement

Digital måned

10,- den første måneden, deretter 190,- per måned

for 1 måned

Bestill her

1 år papir og digitalt abonnement

Komplett HELÅR.

1980,-

for 12 måneder

Bestill her

6 måneder papir og digitalt abonnement

Komplett halvår.

1125,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år digitalt abonnement

Digitalt helår

1380,-

for 12 måneder.

Bestill her

6 måneder digitalt abonnement

Digitalt halvår

860,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år komplett sør for Bodø

2430,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

6 måneder komplett sør for Bodø

1345,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS