– Longyearbyen bør være verdens dyreste havn
Til neste år må de største cruisebåtene som legger til kai i Longyearbyen betale dobbelt så mye i kaivederlag som i år. – Det er en bevisst strategi, sier havnesjef Kjetil Bråten.
MSC «Meraviglia» under et av anløpene til Longyearbyen havn sommeren 2018. Dette er verdens femte største cruiseskip, med en kapasitet på 5.700 passasjerer og 1500 besetningsmedlemmer. I framtiden må båter av denne størrelsen betale betydelig mer i kaiavgift.
Svein Rune Kjøllesdal
– Vi må tørre å si at vi må tjene penger, og prisene skal skrus enda mer opp i årene som kommer. Pris er også et virkemiddel. De som sier at det blir for dyrt å legge til kai i Longyearbyen, er det ikke sikkert vi ønsker som besøkende, sier havnesjef Kjetil Bråten.
Dobling
Båter som kommer til Longyearbyen betaler anløpsavgift og kaivederlag. Anløpsavgiften går til farvannsforvaltningen, blant annet vakttjeneste, henvendelser og råd til ankommende skip. Denne avgiften er et selvkostområde, som ikke skal gå med overskudd. På grunn av at det er tatt for mye anløpsavgift i tidligere år, vil denne gå ned til neste år.
1 måned digitalt abonnement
Digital måned
10,- den første måneden, deretter 203,- per måned
for 1 måned
Bestill her
1 år papir og digitalt abonnement
Komplett HELÅR.
2138,-
for 12 måneder
Bestill her
6 måneder papir og digitalt abonnement
Komplett halvår.
1215,-
for 6 måneder
Bestill her
1 år digitalt abonnement
Digitalt helår
1600,-
for 12 måneder.
Bestill her
6 måneder digitalt abonnement
Digitalt halvår
950,-
for 6 måneder
Bestill her
1 år komplett sør for Bodø
2578,-
Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-
Bestill her
6 måneder komplett sør for Bodø
1435,-
Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-
Bestill her