Cruiseturismen:

– Ingen tar ansvar for de syke

Oversykepleier og fungerende avdelingsleder ved Longyearbyen sykehus, John Aksel Bilicz, er bekymret for den store administrative arbeidsmengden cruiseturismen fører med seg.

TRENGER SYSTEM FOR CRUISETURISMEN: Om passasjerer i dag blir pasienter ved sykehuset er det sykehuspersonalet som får det administrative arbeidet. Det ønsker de en løsning på.
TRENGER SYSTEM FOR CRUISETURISMEN: Om passasjerer i dag blir pasienter ved sykehuset er det sykehuspersonalet som får det administrative arbeidet. Det ønsker de en løsning på.
Publisert

Bilicz savner et støtteapparat rundt passasjerene som blir pasienter ved sykehuset. Hvis en av de ansatte på båten blir syke, er det agenten som tar seg av alt det administrative rundt. Han savner en slik løsning for passasjerene. Han forteller om en hendelse for ikke lenge siden, hvor en pasient kom sammen med kona si, begge i det øvre alderssjiktet. De var passasjerer på en cruisebåt, men mannen ble syk og måtte få behandling på sykehuset.
– Når en båtpassasjer blir satt igjen og blir pasient her, så har ikke skipet noe mer med personen å gjøre. Jeg savner et system for de som blir satt i land fra båt – at turoperatørene kan være behjelpelige med det, forteller Bilicz.

Kan ikke prioritere det
Den nevnte damen visste ikke hvordan hun skulle bruke forsikringen, eller i det hele tatt komme seg hjem etterpå. Mannen ble flydd til fastlandet for å få mer medisinsk hjelp. Det europeiske helsetrygdkortet gjelder ikke på Svalbard, så alle pasientene må betale selv eller via forsikringen. Det å bli lagt inn kan koste fra 12 000 kroner og oppover.
– Det endte med at legen kjørte henne til flyplassen og fikk de til å hjelpe henne med å bestille flybillett hjem. Vi får beskjed om at det er forsikringsselskapet som skal ordne disse tingene, men om vi kontakter selskapet til pasienten så ender vi gjerne opp med å bruke fire timer på det. Det er ikke noe jeg synes at vi skal prioritere, sier oversykepleieren.

«Fiks en taxi»
Han ønsker at turoperatørene på Svalbard finner en løsning for problematikken, slik at de ansatte på sykehuset slipper å bruke tid på det som i utgangspunktet ikke er deres jobb. Bilicz har vært i kontakt med Visit Svalbard og AECO (Association of Arctic Expedition Cruise Operators), for å få på plass informasjon til turistene om det begrensede helsetilbudet her.
– Det var en pårørende som ikke fikk bli med ambulanseflyet en gang, og da sa hun «bare fiks meg en taxi hjem». Da tenker jeg at man ikke helt har undersøkt hvor man faktisk skal, jeg blir forbauset over hvor mange som ikke har gjort det, sier Bilicz.

Bli abonnent på Svalbardposten

Hvilket abonnement passer for deg?

Alle abonnement blir automatisk fornyet til ordinær pris og løper til det blir sagt opp.

1 måned digitalt abonnement

Digital måned

10,- den første måneden, deretter 190,- per måned

for 1 måned

Bestill her

1 år papir og digitalt abonnement

Komplett HELÅR.

1980,-

for 12 måneder

Bestill her

6 måneder papir og digitalt abonnement

Komplett halvår.

1125,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år digitalt abonnement

Digitalt helår

1380,-

for 12 måneder.

Bestill her

6 måneder digitalt abonnement

Digitalt halvår

860,-

for 6 måneder

Bestill her

1 år komplett sør for Bodø

2430,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

6 måneder komplett sør for Bodø

1345,-

Full digital tilgang, eAvis og papirutgaven én gang i uken.
Portotillegg pr. avis fra Bodø og sørover pålydende kr 10,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS