
Skolehunden Dumle
Vi ønsker at flere skal få høre om skolehunden vår og har derfor intervjuet Troels Ørsted Yttredal som er eieren av Dumle. I denne teksten vil du få høre om hvordan Dumle jobber på skolen.
Disse tekstene er skrevet og produsert av elevene på 6. trinn ved Longyearbyen skole i forbindelse med deres skoleavis.
Her på Longyearbyen skole har vi en skolehund som heter Dumle. Dumle er en veldig rolig og snill hund. Skolehunden vår brukes til å roe ned elever, samt være en lesevenn. Vi har noen regler når Dumle er her. Regel nummer èn er at vi må være rolige, og ikke så høylytte. En annen regel er at vi ikke kan kose med Dumle når han ligger på plassen sin, dette er fordi han trenger pauser.
Ville utforske hvordan en hund kunne bidra
– Jeg har alltid hatt en stor kjærlighet for dem. Barn og unge, og for meg er det viktig at de trives og har det bra på skolen. Derfor begynte jeg å utforske hvordan hunder kan bidra positivt i skolesammenheng, forteller lærer Troels.
– Jeg har tidligere jobbet med sledehunder og har sett hvordan barn ofte utvikler en naturlig tilknytning til hunder. Denne erfaringen fikk meg til å tenke at en skolehund kunne være en fin måte å gjøre hverdagen på skolen bedre, spesielt for de barna som kanskje ikke er så glade for å gå på skolen om morgenen. Hvis de får hilse på Dumle, kose litt med ham og starte dagen med et smil, kan det gjøre skoleopplevelsen mindre skremmende for dem. Derfor valgte jeg å trene opp en hund til å være en skolehund, for å gi barna den roen og tryggheten de trenger.
– Hvordan ble Dumle trent til å bli en skolehund?
– Dumle har gjennomgått et grundig treningsprogram for å kunne fungere som skolehund. Jeg deltar på kurs gjennom Dyrebaromsorg.no, der vi blant annet sender inn videoer av Dumle som gjør forskjellige aktiviteter. Han har vært gjennom utfordringer som å gå gjennom snø og vann, navigere hindringer og tåle høye lyder og bråk.
– For å bli godkjent som skolehund må Dumle vise at han kan være rolig sammen med barna, følge med på kommandoer som å sitte på plassen sin, gå ved fot og hente ting. Treninga handler ikke bare om å lære hunden triks, men om å gjøre ham til en trygg og pålitelig hund i skolemiljøet.
– Hvordan trives Dumle på skolen?
– Dumle trives veldig godt på skolen. Det er en tydelig forskjell på hvordan han oppfører seg hjemme og på jobb. Hjemme kan han være mer livlig og til og med litt gretten, men når han er på skolen, blir han rolig og fokusert. Han følger meg tett og er lite spretten, noe som er viktig i et skolemiljø. Når skoledagen er over, er han ofte trøtt og trenger hvile, som om han virkelig forstår at han har hatt en jobb å gjøre den dagen.
– Er det en spesiell grunn til at vi har skolehund?
– Ifølge rektor er det flere grunner til at vi har en skolehund. Det handler ikke bare om at det er gøy med en hund på skolen, men om hvordan Dumle kan bidra til å berolige barna. Dette er spesielt viktig for de barna som er litt urolige eller har vanskeligheter med å fokusere.
– Skolehunden kan også være en flott måte å bygge relasjoner mellom barn og voksne på, og Dumle har vist seg å være et verdifullt redskap for å skape et mer inkluderende og positivt skolemiljø.
– Beroliger Dumle barna?
– Ja, Dumle er veldig flink til å berolige barna, spesielt når de blir urolige. Når han kommer inn i klassen, blir stemningen mer avslappet, og barna forstår at de må være stille for å få lov til å kose med ham. Hvis det blir for mye bråk, minner vi dem på at de må roe seg ned. Barna har et genuint ønske om å ta vare på Dumle, og det hjelper dem også med å ta ansvar for sin egen oppførsel.
Bidrar til miljøet
Så, gjennom Dumle har vi ikke bare fått en fantastisk hund, men også en viktig ressurs i et skolemiljø som bidrar til at barna føler seg trygge, inkluderte og roligere.
Avslutningsvis kan vi si at Dumle er mer enn bare en hund på skolen – han er en venn, en trygghet og en viktig støtte for både barn og voksne. Gjennom hans rolige og vennlige tilstedeværelse bidrar han til et bedre skolemiljø, hvor barn kan føle seg sett og hørt.
For mange er han et første steg mot å føle seg mer komfortabel på skolen, og for noen kan hans selskap være den lille motivasjonen de trenger for å komme til skolen med et smil. Som skolehund er Dumle ikke bare et symbol på kjærlighet til dyr, men også et bevis på hvordan vi kan bruke naturlige bånd mellom mennesker og dyr for å skape et mer inkluderende, støttende og positivt skolemiljø for alle.