I år gjorde jeg oppmerksom på den vellykkede hjemkomsten av
Amundsen-Ellsworth-ekspedisjonen. Dette var kun mulig takket være den sterke
konstruksjonen av Dornier Wal (som betyr «hval») og i dette tilfellet N25.
Kopier finnes i Dornier-museet i Friedrichshafen og i Fram-museet i Oslo.
For Claude Dornier var det faktum at Amundsen Wal klarte å
ta av fra pakkisen og returnere trygt til Svalbard (Spitsbergen) et bevis på
den verdensomspennende betydningen av hans største flybåtdesign.
Wals var også i tjeneste for den sovjetiske Komseverput
for å eskortere isbrytere for å rydde vest-øst-passasjen i Nord-Sibir, da de
var i stand til å lande og ta av fra pakkisen og isdekte tundraer.
Annonse
I 1926 deltok to italienske Wals Marina I og II
i den internasjonale letingen etter Nobile og mannskapet på luftskipet
«Italia». Det er verdt å merke seg at begge de italienske Wals-flyene var de
første med lukket cockpit som opererte i arktiske forhold. Jeg har beskrevet
Wolfgang von Gronaus pionerflygninger og mange andres pionerflygninger i mitt
verk «Dornier Wal a Light coming over the Sea».
Von Gronau brukte den gamle, åpne Amundsen Wal til den
første flygingen noensinne med en flybåt fra Europa til Nord-Amerika. Von
Gronau tok den 18. august 1930 av fra DVS flyskole (i Tyskland) for den første
transatlantiske flygingen med en flybåt fra Europa til Nord-Amerika i den
berømte Amundsen Wal, D-1422. Von Gronaus D-1422 tok av fra Sylt (Tyskland) og
fløy til Færøyene, Island, Grønland og Labrador, og nådde New York City etter å
ha tilbakelagt 7.520 kilometer (4 670 mi) på 47 flytimer. På denne delen av flyturen
var det planlagt en tankestopp ved den eneste kryolittgruven i Ivigtut (nå
Ivittuut), som på den tiden var den eneste i verden.
Under oppholdet diskuterte von Gronau med den svenske
direktøren for gruven om en plan for en ny flytur over den såkalte
«Sukkerlappen» i Sentral-Grønland. Planene ble realisert i 1931 på en flytur
fra Sylt til Chicago. Til denne pionerflygingen ble det nye 8 tonn tunge Wal D
2053, bygget ved Dornier Works i Altenrhein, brukt.
Under von Gronau sin
andre flytur over Nord-Atlanteren, denne gangen i den nye «Grönland Wal», ble
Gronau-Nunatakene (69°27′N 30°15′V) (2 810 m) og Gronau-breen i Nord-Kong
Christian Land «oppdaget».
21. juli 1932 startet von Gronau fra Tyskland på en flyging
rundt jorden i «Grönland Wal» med en besetning på fire personer. Han kom
tilbake 111 dager senere, 10. november 1932, etter å ha tatt av fra flyskolen i
List auf Sylt og flydd vestover over Island, Grønland, Canada, Aleutene,
Alaska, Kurilene, Japan, Kina, Filippinene, Indonesia, Malakka, Burma, Ceylon,
India, Iran, Irak, Kypros, Hellas og Italia, og landet til slutt på Bodensjøen
etter å ha tilbakelagt over 44.000 kilometer (27.000 mi).
På grunn av manglende kunnskap om Nordøst-Grønland og en
presserende forespørsel fra den danske polarforskeren prof. dr. Lauge Koch
kjøpte den danske regjeringen en 10-tonns Dornier Wal i Tyskland. Den store
Dornier Wal ‘297’ «Samsum» hadde vært i tjeneste på postruten over
Sør-Atlanteren. Denne verdens lengste luftpostrute ble operert av Deutsche
Lufthansa med hjelp av katapultskip som opererte fra Bathurst i Britisk
Vest-Afrika (Gambia) og den brasilianske øya Fernando de Noronha, omtrent 500
km utenfor det brasilianske fastlandet. For inntrykk av Deutsche
Lufthansa-mannskapene på disse flygingene, henviser jeg til min bok «Dornier
Wal a Light coming over the Sea».
Foto fra samlingen til Dornier Wal Documentation Center og fra boka Dornier Wal a Light coming over the Sea.
Dornier Wal ‘297’ «Samsum», en ti tonns Wal Do J II, ble
kjøpt av den danske regjeringen til ekspedisjonen til den berømte danske
polarforskeren prof. dr. Lauge Koch. I dansk marinetjeneste fikk den ti tonns
Wal navnet «Persuak» (stor fugl) og fikk marineregistreringsnummer ‘50’.
Deutsche Lufthansa tilbød teknisk assistanse i form av erfarne piloter som
Rudolf Mayer og Franz Preuschoff som andrepilot og radiotelegrafist. Hovedmålet
var å finne ut om det fantes ukjente øyer mellom Nordspissen på Grønland og Spitsbergen.
Flere danske og russiske oppdagelsesreisende, blant annet prof. dr. Lauge Koch,
mente å ha sett disse ukjente fjelløyene. Hvis øyer ble oppdaget, skulle en
dansk marineoffiser som var med på ekspedisjonen, kreve øyene i Danmarks konges
navn. «Persuak» fløy fra København via Trondheim og Tromsø i Norge til Kings
Bay på Spitsbergen. Fra Kings Bay nærmet «Persuak» seg Grønland fra
forskjellige retninger, men oppdaget ikke Fata Morgana-øyene. I stedet ble
restene av Nobiles luftskip «Italia» funnet, kartografiske problemer ble løst
og en verdifull fotosamling ble tatt, som nå befinner seg i Arktisk Institut i
København.
Litteratur fra Dornier Wal Dokumentasjonssenter konsultert:
M. Michiel
van der Mey, Dornier Wal a Light coming over the Sea,
Wolfgang von
Gronau, Im Grönland-Wal - Dreimal über den Atlantik und einmal um die Welt,
Wolfgang von
Gronau, Pionierflüge mit dem Dornier «Wal».