Meninger
Skal vi sikre fremtiden her oppe, må vi evne å kommunisere og spille på lag for å sikre logistikken
– Det er flere fordeler med å bruke rutefly, skriver Ervik i dette innlegget.
Foto: Kåre M. Hansen
Vi tar gjerne debatt om dagens fraktsituasjon.
Posten Bring og Bring Cargo Svalbard AS har i det lengste
forsøkt å få til en logistikkløsning som gagner alle parter. Vi har tro på at
samarbeid gir den beste totalløsningen for Svalbardsamfunnet og at dette ikke
er tiden for å ri særinteresser som på sikt vil svekke totaltilbudet.
Da jeg startet i Bring Cargo Svalbard for 15 år siden var
det to båter som konkurrerte om frakten til Svalbard. SNSK leide inn skip som
varte til gruvedriften tok slutt i Svea. Selskapene gikk motsatt hver 14. dag,
slik at Longyearbyen samlet fikk båtleveranser hver uke.
På denne tiden gikk det derimot ikke båter fra midten av
desember til starten av mai. Når tidligere aktører ikke ville fortsette med
båttransport til Svalbard, ble Posten Bring eneste gjenværende alternativ.
Posten Bring besluttet at frekvensen på båten skulle økes fra hver 14. dag til
hver 10. dag – for å gi bedre tilbud til samfunnet. Samtidig ble det også
mindre is og vi kunne øke hyppigheten av båter også på vinteren. De siste årene
har det vært cirka 12 ekstra avganger årlig, som tidligere ikke kunne vært
gjennomført grunnet isforholdene.
I år vil Posten Bring teste sju dagers frekvens på deler av
året. Dette er modig da vi på denne tiden i fjor hadde is i fjorden. Turen fra
Tromsø til Svalbard tar ca to og et halvt døgn. Lasting og lossing må derfor
skje raskt for å rekke returen innen tidsrammen for ukeseilas.
Vi er enige om at det er viktig med lokal kunnskap om
logistikk på Svalbard. Vi har vært til
stede i Longyearbyen siden 1994 og har vært med på å opprettholde infrastruktur
i form av båt, kaianlegg, terminal og kjøretøy.
Hadde ikke Posten Bring vært sitt samfunnsansvar bevisst og
kun tatt kommersielle hensyn, kunne vi seilt sjeldnere og hatt større
fyllingsgrad på båten. Men vi seiler ruta for å sikre at stort og smått til butikker,
restauranter, reiseliv, byggefirmaer, asfalt, energiverket og resten av oss som
bor på Svalbard får tilgang på varer – hele året. Ved å kombinere flere typer gods sikres byen
sine behov og kan flere kan være med på å dekke kostnadene på transporten.
Nye regler som regulerer utslipp fra skipsfart som blir
gjeldene fra 2027, gjør at tradisjonelle lastebåter med diesel vil bli hardt
avgiftsbelagt – også til og fra Svalbard. Posten Bring ser på alternative skip
til dagens Norbjørn. Dette skipet vil
kunne gå på sju dagers frekvens til Svalbard i større deler av året enn det vi
nå tester ut.
Før jeg startet i Bring, jobbet jeg i 10 år med ansvar for
dagligvarer og ferskvarer på Svalbardbutikken som ass. butikksjef. Jeg minnes frustrasjonen
over tomme hyller og fulle fly. I tiden før postflyene, gikk det ukentlig
seks-sju flyavganger til Svalbard. Denne uken er det satt opp 15 avganger fra
fastlandet.
Med kunnskap om de eksisterende fraktbehovene til kundene på
Svalbard, forhandlet Posten Bring med SAS og Norwegian som sier at de kan ta
med deres volum uten å blokkere seter. Mesteparten av volumet kommer fra Oslo
og styres av eget personell på Gardermoen. Disse organiserer all Posten Brings flyfrakt
– og jeg kan love at Svalbard har høyt fokus. Det er flere fordeler med å bruke
rutefly. CO2-utslippene med transport til Svalbard reduseres med ca en
tredjedel og ruteflyene får bedre ressursgrunnlag som beredskapsmessig sikrer
opprettholdelsen av flere ruter gjennom hele året.
Med postflyet brukte Posten Bring årlig 15 millioner kroner
som de sponset Svalbardsamfunnet med. Ja, det koster penger å få opp varer til
en øy nesten ved Nordpolen. Punktum. Gjennom å samarbeide om å bedre utnytte
kombinasjonen av frakt med rutefly og båt vil en etter Posten Brings mening
kunne betjene Svalbards behov uten subsidier, men det vil kreve en bedre
planlegging fra de som bestiller.
Posten Bring har en 378 år lang historie og har vært i
kontinuerlig endring. I dag er vi Norges ledende eksperter på logistikk, både
på fastlandet og Svalbard. En posisjon vi har bygget ved å alltid se etter nye
og bedre løsninger for våre kunder – ikke ved å holde fast ved løsninger som
var tilpasset en annen tid og dårlige for både miljøet og økonomien.
Svalbard er et unikt samfunn med spesielle
logistikkutfordringer, og nettopp derfor krever det løsninger som fungerer for
alle – ikke bare noen få. Posten Bring og Bring Cargo Svalbard har gjort det vi
kan for å sikre jevn vareflyt og forutsigbarhet for hele lokalsamfunnet. Vår
dør har alltid vært åpen for dialog, og vi tror fortsatt at samarbeid er veien
videre.