Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
På min første skoledag i Longyearbyen sto jeg med den gule
skolesekken, som vi hadde fått utdelt av skolen, på ryggen. Jeg hadde
sommerfugler i magen, akkurat som alle de andre barna. Skolegården var fylt med
barn og foreldre. Så fylt en skolegård kan bli når det bare er 26 elever. Vi
klemte mammaer og pappaer, før vi gikk inn med høye forventninger. I det øyeblikket
ble det sagt «ha det» på så mange språk, ikke bare norsk: thai, filippinsk,
svensk, dansk, russisk, ukrainsk og polsk.
I ettertid har jeg tenkt på hvor sterkt det egentlig var. For akkurat da
var alle like. Vi skulle starte på skolen sammen. Det var ingen som tenkte på
pass, statsborgerskap eller hvor foreldrene kom fra. Det er sånn det skal være
i Longyearbyen.
Annonse
Iben startet i 1. klasse med 25 andre elever. De kom fra mange land.Foto: Privat
Derfor er det både rart og vondt når regjeringen snakker om at Svalbard
skal bli «mer norsk» - men mest av alt blir jeg provosert og sint.
I den nye Svalbardmeldingen sier regjeringen at de vil styrke norsk
tilstedeværelse på Svalbard. Men i praksis handler det om å gjøre det
vanskeligere for utenlandske familier å bo her.
Mange av de fremtidige barna i skolegården, vil vokse opp med færre
muligheter – bare fordi foreldrene deres ikke er norske.
Det er ti år siden min første skoledag. Nå merker jeg hvordan
fellesskapet rundt meg endres. Foreldre har mistet stemmerett. Barn står i fare
for å miste barnetrygd. Folk føler seg mindre velkomne. Samfunnet vi er så
stolte av og takknemlige for, mitt hjem, plukkes fra hverandre – bit for bit –
av storpolitikere i Oslo.
Iben (5) i barnehagen like etter en fartsfylt sklitur.Line Nagell Ylvisåker
Dette ligner mindre og mindre på det Longyearbyen jeg vokste opp i, og
det må vi kjempe for å bevare.
Den 14. august 1925 trådte Svalbardtraktaten i kraft – en unik
internasjonal avtale som gir Norge «full og uinnskrenket» suverenitet over
øygruppen, men samtidig sikrer borgere fra de 46 landene som har signert traktaten
like rettigheter til blant annet adgang, skipsfart, industri, gruvedrift og
handel.
Hvordan kan regjeringen, i lys av en traktat bygget på prinsippet om like
rettigheter, velge å innføre politikk som splitter oss i A- og B-borgere?
I dag utgjør disse ikke-norske borgerne ifølge SSB en tredel av
befolkningen i Longyearbyen. Traktaten åpnet for internasjonal tilstedeværelse
og ga grunnlaget for Longyearbyens unike samfunn. I 100 år har Longyearbyen
vokst frem som et ekte mangfoldssamfunn, hvor folk lever side om side på tvers
av nasjonalitet, språk og kultur.
Et samfunn som har blitt bygget opp med mangfold, likeverd og toleranse
som grunnmur, lar seg ikke bare bygge om. Å rive ned det som gjør Longyearbyen
unikt, skaper usikkerhet, konflikt og utenforskap. Når man forsøker å gjøre et
samfunn «mer norsk» uten å anerkjenne det internasjonale fundamentet det er
bygget på, risikerer man å ødelegge både identiteten og felleskapet som har
vokst fram.
Regjeringen tukler med Svalbard-DNAet.
I den nye Svalbardmeldingen ønsker regjeringen å øke norskandelen og
styrke nasjonal kontroll på Svalbard.
Daværende justisminister Emilie Enger Mehl la fra forslaget til ny svalbardmelding i mai i fjor.Foto: Kåre M. Hansen
Dette som følge av en økning i andelen ikke-norske i Longyearbyen.
Regjeringen fremstiller denne økningen som en utfordring. Jeg mener tvert imot
at regjeringen overser verdiene som kommer av et mangfoldig felleskap.
Annonse
Fra et nasjonalt og sikkerhetspolitisk ståsted kan ønsket om økt
kontroll være forståelig. Men sett fra perspektivet til oss som faktisk bor
her, gir det lite mening. Longyearbyen er bygget på mangfold som grunnmur. Det
er ikke et problem, det er en av våre største styrker som lokalsamfunn. Vi er
et inkluderende samfunn for alle som bor her.
Mange av de ikke-norske som bor i Longyearbyen bygger egne bedrifter
og skaper arbeidsplasser – for seg selv og andre. De bidrar aktivt til
lokalsamfunnet på alle nivåer, både sosialt, økonomisk og kulturelt.
Mangfold er ikke en trussel. Det er en ressurs. På samme måte som
økologisk mangfold i naturen skaper et robust økosystem, gir kulturelt mangfold
et mer robust samfunn. Når mennesker med ulike bakgrunner og tankesett møtes,
skaper det styrke, toleranse, kreativitet og fellesskap.
I arbeidet for å øke andelen norske, har regjeringen gjennomført flere
tiltak med formål å gjøre det «mindre attraktivt» for utenlandske innbyggere å
bo og arbeide i Longyearbyen
I 2022 frarøvet regjeringen utlendingers stemmerett ved lokalvalg. Det
var ikke lenger nok å ha bodd på Svalbard i tre år, man må ha bodd i en norsk
kommune i tre år for å kunne stemme. Begrunnelsen er at man da har bidratt til
skatteinntektene som finansierer Longyearbyen. Regjeringen mener også at de da
kan være forsikret om at de som stemmer, har «god kjennskap til Svalbard og
Svalbardpolitikken».
Disse tiltakene treffer ikke bare statistikken, men har reelle
konsekvenser for ekte mennesker.
Annonse
Mange av dem som mistet stemmeretten ved lokalvalg, har i årevis betalt
skatt, jobbet i det lokale næringslivet, startet bedrifter, skapt
arbeidsplasser, vært frivillige i organisasjoner som Røde Kors og Svalbard Turn
– og til og med sittet som folkevalgte i lokalstyret. Likevel mener regjeringen
at de ikke har «nok kjennskap» til Svalbard til å kunne stemme.
Samtidig kan studenter og andre med norsk statsborgerskap som akkurat
har flyttet hit, og med kort botidshorisont, stemme – fordi vedkommende har
bodd 3 år på fastlandet. Regjeringen antar altså at en med kort botids har mer
kunnskap om Svalbards forvaltning enn folk som har bodd på Svalbard i flere
tiår – og alle andre uten tilknytning til fastlands-Norge.
Det føles utrolig. Og det er det også. Men dessverre er dette resultatet
av Regjeringens tiltak for mange svalbardianere.
Når en tredel av befolkningen ikke har mulighet til å politisk påvirke
samfunnet de bor, lever, bygger opp og bidrar i, er ikke Longyearbyen lenger et
demokrati eller folkestyre.
Regjeringen ønsker å satse på barnefamilier – men bare de norske. I
Svalbardmeldingen kommer det frem at barnetrygden foreslås fjernes for
utenlandske statsborgere som bor på Svalbard, og Stortinget vedtok i november å
utrede dette.
Tiltaket blir ikke engang fremstilt som noe positivt for lokalsamfunnet
– det begrunnes utelukkende med ønsket om å gjøre Longyearbyen mindre
attraktivt for utlendinger.
Jeg mener dette er et fullstendig feil fokus. Hvordan kan det å frata
barn støtte og rettigheter bli sett på som et virkemiddel i politikkutforming?
Dette er ikke å bygge fellesskap – det er å bryte det ned. Det er direkte
urettferdig, diskriminerende og skadelig for samfunnet vårt.
Iben Nikoline Abild og leder for ungdomsrådet Mia Ekeblad Eggenfellner brukte anledningen til å dele et lengre innspill med Utenriks- og forsvarskomiteen i forkant av at den nye Svalbardmeldingen ble vedtatt.Foto: Anja Charlotte Markussen Hansen
Å frata barnetrygden fra en andel av befolkningen vil skape en økt
polarisering hos den mest sårbare delen av samfunnet, barn og unge. Regjeringen
skaper bevisst et skille mellom barna som vokser opp i Longyearbyen, på
bakgrunn av nasjonalitet. Det betyr at i et klasserom på Longyearbyen skole,
vil enkelte barn ikke lenger ha råd til å drive med sport, fritidsaktiviteter
eller gå på kulturskole.
Det kan bli vanskeligere å kjøpe klær, matpakker og gaver til jul eller
bursdag. Til slutt sitter vi igjen med et samfunn der noen barn har muligheter,
mens andre blir stående utenfor på grunn av familieøkonomien.
Hva er det regjeringen lærer oss barn og unge?
Regjeringen skaper et klasseskille – som er mer enn uønsket lokalt –
hvor barna i Longyearbyen lærer at nasjonalitet er noe man skal skille på, og
at det avgjør hvor godt man har det – og bygger et skille mellom «oss og dem».
Norge liker å kalle seg likestilt, tolerant og inkluderende. Men det
samsvarer ikke med politikernes handlinger. Regjeringen kan ikke snakke om
likhet og toleranse samtidig som de systematisk og bevisst ekskluderer og
skaper forskjeller i levekårene til barn – (noen av) de mest sårbare i
samfunnet.
Jeg synes det er skamfullt at vi i Norge har politikere som mener dette
er en «god løsning». Politikere som stemmer på disse forslagene. Som vedtar
det. Det er forkastelig å bevisst kutte støtte som fører til større forskjeller
og urettferdighet blant folk på bakgrunn av nasjonalitet – spesielt barn.
Regjeringens tiltak skyver ut dem som har vært en naturlig del av
samfunnet i mange år.
Jeg antar at forskjellene mellom hjemlandene til de en del av
ikke-norske og livet på Svalbard er så store at de ikke vil flytte, selv om
økonomien blir trangere. Til slutt er det barna som må kjenne på og leve med
følgene.
Resultatene av regjeringens tiltak kan bli et ikke-inkluderende,
diskriminerende samfunn. Longyearbyen vil miste fellesskapsfølelsen som er en
av faktorene som skaper bli-lyst. Barn og unge vil vokse opp med opplevelsen av
at noen ikke er ønsket, og at nasjonalitet er noe som gjør oss forskjellige.
Svalbardtraktaten har stått i 100 år som et løfte om internasjonalt
fellesskap. Det som nå skjer, får det til å føles som om vi går bakover i tid –
bort fra prinsippene som har holdt dette samfunnet samlet i et århundre.
Norge, som det velstående landet vi er, og spesielt regjeringen og
stortinget, bør gå foran som et godt eksempel, ikke lære oss barn og unge at
det er greit å diskriminere.
Regjeringen burde heller møte utfordringen med høy turnover og styrke
insentivene for norske familier – uten å ta grunnleggende rettigheter fra
andre.
Hvis målet er å gjøre Longyearbyen mer attraktivt for nordmenn, finnes
det bedre og mer effektive virkemidler. For eksempel vil norske familier bli
værende om de vet at barna deres får god oppfølging innen psykisk helse, at
videregående skole opprettholdes, og at elever får individuell tilrettelagt
opplæring.
Iben Abild er også medlem i Longyearbyen ungdomsråd.Foto: Tare Reklev Øverbø
For meg virker disse som enkle og billigere tiltak enn mange av de
politiske grepene regjeringen nå foreslår – og i motsetning til dem, skaper de
ikke skiller i samfunnet. Det er snakk om grunnleggende tjenester som alle barn
bør ha rett til. Hvor mye ville det egentlig koste å sikre dette, sammenlignet
med å kaste ut tiltak – som skaper forskjell på befolkningen – uten å vite om
de faktisk virker?
Longyearbyen fungerer nettopp fordi det er mangfoldig og det bør vi ta
vare på.
Regjeringen sier de vil styrke det norske familiesamfunnet her i
Longyearbyen, men det som skjer er det motsatte. Norske familier flytter da
Longyearbyens særegne, mangfoldige og troverdige samfunn svekkes, samtidig som
tilbudene og mulighetene til barn og unge blir dårligere – og fordi de ikke
ønsker at barna deres skal vokse opp i et diskriminerende samfunn.
Forskjellsbehandling og diskriminering er ikke noe vi har plass til i
Longyearbyen. Så hvem er det egentlig som får plass i regjeringens nye
familiesamfunn?