Den russiske tilstedeværelsen på Svalbard er mindre enn noen gang før, men undergravende strategier baserer seg først og fremst på politiske og psykologiske verktøy og i mindre grad på fysiske ressurser, skriver Myklebost og Bones i denne kronikken.Foto: Line Nagell Ylvisåker
Kari Aga MyklebostProfessor i historie ved Uit Norges Arktiske universitet
Stian Bonesprofessorer i historie ved UiT Norges arktiske universitet
Det er noen lange
linjer i hvordan Russland forholder seg til Norge på Svalbard. Forslag om å
avgjøre saker på tomannshånd og argumentasjon om en særstilling for Russland på
øygruppa har etter hvert blitt en velkjent modus for norske myndigheter.
Forholdet mellom Norge og
Russland på Svalbard har i lange perioder vært preget av relativt pragmatisk og
funksjonelt samspill, ikke minst takket være norsk politisk håndverk. Norge har
lang erfaring med å håndtere de ulike russiske handlemåtene i forhold til
øygruppa.
Det overordnede strategiske målet for Sovjetunionen og Russland når
det gjelder Svalbard har ligget fast siden Svalbardtraktaten ble inngått; å sikre
russisk (sovjetisk) innflytelse i området, og samtidig begrense andre stater –
særlig Storbritannia og USA – sin innflytelse.
Annonse
Det har vært avgjørende for
Moskva å unngå at øygruppa brukes i strid med russiske sikkerhetsinteresser i
Barentshavet. Disse handler i sin kjerne om å sikre bevegelsesfrihet for den russiske
Nordflåten.
Historiker Kari Aga Myklebost ved Universitetet i Tromsø har blant annet forsket på russernes markeringer på Svalbard de siste årene.Foto: Line Nagell Ylvisåker
Å få Norge på tomannshånd
Bilateralisering har vært en
hovedstrategi i russisk svalbardpolitikk. Bilateralisering handler om å få
Norge på tomannshånd i saker av betydning for Russland og hindre at småstaten
Norge henter støtte fra andre land eller internasjonale organer. Strategien er
ikke unik for Svalbard eller Norge, men føyer seg inn i et mønster for hvordan
Russland opererer overfor mindre nabostater.
Kliment Vorosjilov, Vjatsjeslav Molotov, Josef Stalin og Nikolaj Jezjov.Foto: Ukjent
Et tydelig – og for Norge svært
utfordrende – eksempel på bilateralisering finner vi i den såkalte Svalbard-saken. I november 1944 møtte Norges
utenriksminister Trygve Lie sin sovjetiske motpart Vjatsjeslav Molotov i Moskva
for å drøfte alliert militært samarbeid på Nordkalotten for å drive tilbake
tyske okkupasjonsstyrker. Molotov benyttet anledningen til å lansere et helt
annet tema; han foreslo at Norge avsto Bjørnøya til Sovjetunionen og at man
annullerte Svalbardtraktaten og i stedet etablerte et sovjetisk-norsk
fellesstyre over resten av Svalbard.
Saken skulle ifølge Molotov avgjøres
mellom Norge og Sovjetunionen, mens de andre signatarstatene til traktaten
skulle presenteres for en ferdig løsning. Et fellesstyre ville tjene både Norge
og Sovjetunionen sikkerhetsmessig og økonomisk, argumenterte Molotov, og føyde
til at Sovjetunionen hadde behov for å etablere militære baser på Bjørnøya og
Spitsbergen.
Stian Bones professor ved UiT.Foto: UiT
Det dramatiske utspillet
førte til hemmelige drøftinger mellom Oslo og Moskva om Svalbard gjennom
vinteren 1944-1945 der Norge strakk seg langt for å imøtekomme de sovjetiske
ønskene. Styrker fra Den røde arme sto i Øst-Finnmark etter den såkalte
Petsamo-Kirkenes-operasjonen, og resten av Norge var fortsatt under tysk
okkupasjon.
Usikkerheten for Norge var stor. Til slutt valgte imidlertid Moskva
å la saken ligge. Det skyldtes oppkomsten av den kalde krigen. De sovjetiske
beslutningstakerne skjønte i 1947 at et fortsatt press på Norge i denne saken
bare ville øke de allerede sterke motsetningene mellom øst og vest.
Sovjetunionen måtte dermed avfinne
seg med status quo. Samtidig kom et skarpt utspill noen år seinere som
tydelig signaliserte den sovjetiske misnøyen. Etableringen av en felleskommando
for Nato i 1951 utløste en sovjetisk note som truet med at inkluderingen av
Svalbard i Natos ansvarsområde ville få konsekvenser for Norge. Flere
sovjetiske forslag om særavtaler på bilateral basis med Norge ble også fremmet
under den kalde krigen. Noen av disse hadde et klart militærstrategisk
tilsnitt, som forslaget om en felles norsk-sovjetisk flyplass i Longyearbyen på
1960-tallet.
En særstilling
for Russland på Svalbard
For å sikre sin posisjon har
Sovjetunionen og seinere Russland i tillegg til bilateralisering tatt i bruk en
argumentasjon om en naturlig russisk særstilling på Svalbard. Tidvis har disse
to strategiene gått hånd i hånd, i form av russiske forslag om bilaterale avtaler
med Norge som begrunnes nettopp med å vise til en spesiell russisk posisjon på
Svalbard.
Argumentasjonen tar utgangspunkt i realiteter; Russland har en særlig
stilling som eneste land ved siden av Norge med fast bosetting og næringsdrift på
øygruppa. Disse faktiske forholdene har blitt brukt fra russisk side tidvis til
å overse, tidvis til å eksplisitt motarbeide norsk forvaltning og lovverk, med
påstander om at Russland diskrimineres og at Norge innfører ordninger for å
begrense russisk tilstedeværelse.
Annonse
I de første to–tre tiårene etter andre
verdenskrig var Norge tilbakeholden når det gjaldt myndighetsutøvelse i de
sovjetiske bosettingene, men med en gradvis mer håndfast norsk
myndighetsutøvelse fra 1960-tallet kom også den sovjetiske argumentasjonen opp
for fullt. Svalbardmiljøloven av 2002 førte til lignende russiske anklager mot
Norge.
Argumentasjonen fra Russland har
vært konsistent over lang tid og kan forstås som forsøk på å ramme inn eller
begrense og på sikt uthule norsk myndighetsutøvelse på Svalbard. Et enkelt ord
for å betegne russisk svalbardpolitikk overfor Norge er press. Presset
har variert over tid, i tråd med hvordan Moskva har oppfattet mulighetene og
behovet for å hevde sine sikkerhetsinteresser.
Hva med dagens
situasjon?
De siste årene har vi sett noen
nye trekk fra russisk side på Svalbard. Disse reflekterer russisk indrepolitisk
autoritær utvikling, med intens statsdrevet «patriotisme» og hardere represjoner
overfor egen befolkning. Krigføringen i Ukraina tapper Russland for ressurser,
og for å kontrollere situasjonen opptrer russiske myndigheter stadig mer brutalt.
Helikopteret fra Convers Avia Airline flyr på oppdrag for Trust Arktikugol. 9. mai 2023 fløy de lavt over paraden i Barentsburg. De fikk bot for flygingen.Skjermdump: Det russiske departementet for Østen og Arktis
Russisk ortodoks kors i Pyramiden som ble satt opp ulovlig og måtte flyttes.Skjermdump fra dokumenter oversendt Trust Arktikugol til Sysselmesteren
Propaganda og symbolpolitikk
knyttet til Ukraina-krigen er trappet kraftig opp i Russland, som effektive og
relativt sett billige verktøy for å samle den russiske opinionen og bygge
fiendebilder. Også dette slår inn på Svalbard. 9. mai-parader og reisingen av
et russisk-ortodokst kors pyntet med krigssymbolet St. Georgs-bånd organiseres,
filmes og sirkuleres til det russiske hjemmepublikummet, som bevis på russisk
storhet og patriotisme i det ytterste nord.
Annonse
Paradene og korset har
imidlertid en funksjon også overfor Norge; de er subversive eller undergravende
maktdemonstrasjoner med elementer som utfordrer norsk forvaltning og tester
reaksjoner.
Hva slags russisk symbolbruk vil Norge tillate, og kan Russland
klare å etablere noe som Moskva i en framtidig tilspisset situasjon kan hevde
med tyngde at Russland har rett til å beskytte? Det undergravende elementet
ligger i måten hendelsene utfordrer norsk ytringsfrihet på; hvis Norge setter
foten kraftig ned, åpner det for anklager om diskriminering og russofobi – men
hvis Norge lar hendelsene passere, kan Russland lykkes i å få på plass symboler
med presspotensiale. Slike undergravende strategier – som i
forskningslitteraturen også betegnes som aktive tiltak eller politisk
krigføring – ble brukt av de sovjetiske utenriks- og sikkerhetstjenestene under
den kalde krigen, og brukes igjen av dagens russiske regime.
Subversjon rammer i
første rekke tidligere sovjetrepublikker, men rettes i økende grad også mot de
nordiske nabostatene av Russland.
Subversjon er en
kostnadseffektiv strategi som kan gi gode resultater selv med begrensede
ressurser. Den russiske tilstedeværelsen på Svalbard er mindre enn noen gang
før, men undergravende strategier baserer seg først og fremst på politiske og
psykologiske verktøy og i mindre grad på fysiske ressurser.
Å avkle undergravende
handlinger ved å beskrive dem og aktørene bak i klare vendinger, er en enkel og
effektiv motstrategi.
Når vi gjør dette, må vi være klar over at russiske
myndigheter vil svare med anklager av ulik art – slik fungerer russisk statlig
strategisk kommunikasjon.
Det betyr ikke at vi bør
unngå å sette ord på de russiske verktøyene som tas i bruk på Svalbard, tvert
imot.