Fra grusstripe til stabile forbindelser – SAS og Svalbards luftfartshistorie
Flyet på bildet er en DC-9, samme type som SAS for første gang fly til Longyearbyen med, men en annen modell.Foto: SAS
Øystein Schmidt Øystein SchmidtØystein Schmidt pressesjef sas
Publisert
Da SAS i 1975 gjennomførte den første ordinære flyvningen
til Svalbard, ble øygruppen plutselig tilgjengelig året rundt. Denne
kommersielle luftforbindelsen har ikke bare bundet Svalbard til fastlandet –
den har vært helt avgjørende for regionens utvikling. Samtidig viser SAS i dag
at historien fortsetter, gjennom nye investeringer, global satsning og en solid
evne til å levere punktlighet.
Pressesjefen i SAS forteller om betydningen Svalbard har hatt for selskapet.Foto: SAS/Lars Holand
Da SAS fløy sin første ruteflyvning til Longyearbyen 2. september 1975 – samme
dag som Svalbard lufthavn ble åpnet – ble øygruppen for første gang fast koblet
til fastlandet med en regulær flyrute. Med en Douglas DC-9-21, spesielt
tilpasset kortbaneflyplasser og krevende forhold, var både representanter fra
SAS, myndigheter, presse og de aller første ordinære passasjerene om bord.
Dette var ikke bare en flyvning, men starten på helårige
luftforbindelser som erstattet usikre sommerbåter og sporadiske charterfly til
den gamle grusstripen. For Svalbard ble dette et tidsskille – forbindelsen til
fastlandet ga trygghet, stabilitet og helt nye muligheter for både bosetting,
forskning og reiseliv.
Annonse
Om vi ser tilbake på denne milepælen, er det tydelig at
luftfartshistorien på Svalbard og SAS sin egen historie går hånd i hånd.
Samtidig er det naturlig å se fremover. Luftfarten er i kontinuerlig utvikling,
og i likhet med den første flyvningen i 1975 handler det også i dag om å styrke
forbindelser og skape nye muligheter.
Slik vi i 1975 åpnet Svalbard for verden, er ambisjonen i dag å
gjøre det samme på en større skala – med Skandinavia som utgangspunkt.
Historien om SAS og Svalbard er derfor mer enn et
tilbakeblikk. Det er en påminnelse om hvordan luftfarten binder samfunn sammen,
skaper utvikling og legger grunnlaget for fremtiden. Fra pionérruten i 1975 til
dagens globale satsning er reisen den samme: å sørge for stabile forbindelser,
uansett om destinasjonen ligger i Arktis eller på den andre siden av
Atlanteren.