DEBATTINNLEGG
Biogass – det reelle grønne skiftet for Svalbard
Direktør Geir A. Mo.
Foto: Julie Brundtland Løvseth
Myndighetene faser ut kull på Svalbard for å
kutte utslipp – og vil erstatte det med diesel. Det gir verken mening for
klimaet eller forsyningssikkerheten. Biogass er et langt bedre alternativ – og
klart til bruk allerede i dag.
I Stortingets energikomite sin innstilling
til Klimameldingen, som nylig ble behandlet, slås det fast at klimaendringene
er en av vår tids største samfunnsutfordringer – reelle og alvorlige for
kloden. Dette er grunnlaget for at både industri og husholdninger pålegges
strenge klimatiltak og høyere avgifter. Når kullgruvene på Svalbard stenges, er
det nettopp for å gjøre samfunnet mer klimavennlig.
Hva gjør staten så, når de skal sørge for ny
energiforsyning til Longyearbyen? Gjennom Store Norske Energi velger de å bygge
et nytt dieselkraftverk.
Daglig leder i Store Norske Energi, Heidi
Theresa Ose, skrev i Svalbardposten 11. juni at det grønne skiftet på
Svalbard starter med diesel. Det er nesten så man må lese det to ganger.
Parallelt planlegges solceller, vindturbiner,
batterier, sjøvannsvarmepumpe og termisk lagring – som til sammen skal kunne gi
50 prosent fornybarandel, ifølge Ose. Det høres positivt ut, men forutsetter at alle
anleggene bygges og fungerer optimalt – i et arktisk klima, med betydelige
kostnader og arealinngrep. Samtidig skal det altså fortsatt brennes kanskje opp
mot 15.000 kubikkmeter diesel per år.
Som begrunnelse trekkes forsyningssikkerhet
og teknologisk modenhet. Ose håper at fornybarteknologier «vil være modne» den
dagen dieselaggregatene skal skiftes ut. Men slike alternativer finnes allerede
– og ble vurdert allerede i 2019. Det fremstilles som om biogass og naturgass
er uprøvd. Det er feil.
Gass er allerede i bruk
Avinor har allerede valgt LBG (flytende biogass) til drift av Svalbard
lufthavn. Biogass er altså bedre – fornybar, klimavennlig og teknologisk moden.
I konseptvalgutredningen for ny energiforsyning til Longyearbyen ble gass
vurdert som et godt og realistisk alternativ. Likevel valgte Store Norske å gå
videre med diesel, med begrunnelse i forsyningssikkerhet, teknologisk modenhet
og kostnader.
Men både diesel og gass må fraktes med skip
og lagres lokalt. Det finnes allerede flere fartøy som frakter LNG/LBG, og
moderne gasstanker er dobbeltveggede og svært robuste. Det er vanskelig å
forstå hvorfor man konkluderer med at diesel gir bedre forsyningssikkerhet.
Biogass er fremtidens løsning – og dagens
mulighet
Biogass har betydelig lavere utslipp enn diesel. EUs referanseverdi for
karbonintensitet (CI-score) er 74 g CO₂/MJ for diesel. Biogass kan ha null –
eller til og med negativt – utslipp, avhengig av råstoff.
IEA publiserte i mai en ny rapport som viser
at det allerede i dag er teknisk mulig å produsere 1000 milliarder kubikkmeter
biogass i verden – tilsvarende 25 prosent av dagens globale naturgassforbruk. Innen
2050 kan dette øke med 40 prosent, samtidig som produksjonskostnadene kan falle med
20 prosent.
I Norge har Stortinget nylig vedtatt å øke
biogassproduksjonen med 1 terrawattime per år frem mot 2035. I Europa er målet økt til
1000 terrawattime innen 2040 – nesten like mye som de 240.000 tonn naturgass Norge
eksporterer til Europa hver dag.
Et biogasskraftverk vil være effektivt,
fleksibelt og uten behov for store naturinngrep. Teknologien er moden og i bruk
verden over. Longyearbyen kunne vært et grønt utstillingsvindu – med ekte
utslippskutt, ikke et halvhjertet kompromiss med diesel og litt fornybar på
toppen.
Også økonomisk gir biogass mening
Stortinget har nylig vedtatt EUs klimaregelverk ETS 2, som hevdes å kunne føre
til økt pris på fossile brensler i transport og bygg. Dieselprisen kan øke med
opptil 7 kroner per liter innen 2030. Biogass, som har null utslipp, vil ikke
rammes på samme måte. Store Norske viser til kostnader, men glemmer at også
staten må betale for det grønne skiftet – og at diesel blir dyrere, både
økonomisk og politisk.
Den reelle forskjellen i kostnader mellom
biogass og diesel vil i lengden være liten – og gevinsten desto større: lavere
utslipp, mindre naturinngrep og bedre klimaprofil for Svalbard.
Konklusjon: Biogass er løsningen – ikke
diesel
Logistikken for biogass til Longyearbyen er allerede mulig å gjennomføre – uten
nye utredninger, og uten å bygge solcelleparker og vindturbiner i sårbar natur.
Barentshavet har i tillegg rikelig tilgang med naturgass, og terminalen ligger
lett tilgjengelig langs kysten av Finnmark.
Hvis norske myndigheter mener alvor med sine
klimamål, bør de stoppe planene om dieselkraftverk – og bygge et
biogasskraftverk, med naturgass som reserveløsning. Det vil være både
miljømessig og politisk klokt.