Men nå er det slik at vi ønsker å bo her oppe, uten å bli beordret, og Svalbard er svært viktig strategisk for norsk og europeisk sikkerhetspolitikk. Derfor sørger vi for tilstedeværelse ved å leve våre liv på hytte- og fjelltur, butikk og bar, jobb og henting i barnehage, skriver Kero i dette innlegget.Foto: Moa-Maria From Kero
Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger
Den 14. august feiret vi
Svalbards 100 år som del av Norge. Statsministerens gave – 35 millioner fordelt
på strømstøtte og 8 millioner hver til Sysselmesteren og Longyearbyen
lokalstyre – ble mottatt med takk. Men følelsen av å ha «stått med lua i hånda»
sitter igjen. For hva sier det om statens ambisjoner for et «attraktivt norsk
familiesamfunn» i Longyearbyen?
Vi er på Svalbard for å hevde
norsk suverenitet. Jeg mottar iblant sterke reaksjoner når jeg sier dette, men
slik er det. Det beste for isbjørnen, klima og statens lommebok hadde helt
klart vært at det ikke bodde en sjel her oppe. Og som det er nå, hadde også min
egen lommebok klart seg bedre på fastlandet. Men nå er det slik at vi ønsker å
bo her oppe, uten å bli beordret, og Svalbard er svært viktig strategisk for
norsk og europeisk sikkerhetspolitikk. Derfor sørger vi for tilstedeværelse ved
å leve våre liv på hytte- og fjelltur, butikk og bar, jobb og henting i
barnehage. Hverdagsliv midt i en geopolitisk hotspot. Nasjonalt og lokalt er
man opptatt av å «bli attraktiv for nordmenn».
Annonse
Den nye Svalbardmeldingen handler om økt kontroll og flere nordmenn, men tiltak for å faktisk skape ro og stabilitet uteblir, mener Kero.Foto: Moa-Maria From Kero
Frie
inntekter uten skatteinntekter
Skatteinntektene fra Svalbard
var på hele 237 millioner kroner i 2024, hvorav 135,6 millioner er
personskatteinngang - tilsvarende 51.815 kroner per innbygger. Det er høyere
enn personskatteinngangen til Bærum kommune, en av Norges rikeste. Selv om
skatteinngangen fra Svalbard har økt, har rammetilskuddet til Longyearbyen
lokalstyre stått stille siden 2013, og var fortsatt 174 millioner kroner i
2024.
På fastlandet består kommunenes
frie inntekter av både rammetilskudd og skatteinntekter. I Longyearbyen er
situasjonen annerledes: Longyearbyen lokalstyre mottar rammetilskudd fra staten
– og størrelsen på tilskuddet er uavhengig av skatteinntektene. Rammetilskuddet
skal dekke helt grunnleggende oppgaver: skole, barnehage, beredskap, kultur,
idrett, administrasjon og politisk styring, i et isolert lokalsamfunn som også
må ivareta 500 flere siden 2013.
Norske kommuner har i snitt
samme nivå på frie inntekter per innbygger som i 2013. I Longyearbyen har de
frie inntektene per innbygger falt med 20 prosent de siste ti årene. Dette er
ikke bare tall – det er en utvikling som merkes i hverdagen. For oss som bor
her betyr det blant annet økte levekostnader, færre fritidstilbud, og mindre
ressurser til barn og unge, og fortsatt ingen plan for bedre tilbud for psykisk
helse. Reduksjon i disse tilbudene tror jeg vi hadde sett uavhengig av
tidligere pengebruk, selv om dette også har bidratt til den økonomiske
situasjonen.
Som forelder er det vanskelig å forstå i hvilken grad barn kan få tilrettelagt opplæring ved Longyearbyen skole.Foto: Moa-Maria From Kero
Sammenligningen med
fastlandskommuner er dog ikke helt rett frem siden Longyearbyen lokalstyre, for
eksempel utgifter til helsetjenester. Men Longyearbyen lokalstyre har en
annen stor oppgave hjemlet i Svalbardloven § 29; «rasjonell og
effektiv forvaltning av fellesinteressene innenfor rammen av norsk
svalbardpolitikk, og med sikte på en miljøforsvarlig og bærekraftig utvikling
av lokalsamfunnet». Rammene for norsk svalbardpolitikk innebærer blant
annet å Sørge for å være et attraktivt lokalsamfunn som bidrar til å sikre
norsk tilstedeværelse.
Ro og
stabilitet
Den nye Svalbardmeldingen
handler om økt kontroll og flere nordmenn, men tiltak for å faktisk skape ro og
stabilitet uteblir. Gruva er lagt ned, slik planen var i Svalbardmeldingen for
ti år siden. Nå har det kommet en ny melding, men vi spør fortsatt «Hva nå?».
Hittil er jeg ikke imponert
over regjeringens «attraktivitetstiltak». Det er mange ord og noen
brannslukkingstiltak, fulgt av lite handling for å få til langsiktige
løsninger. Man har klart å gjøre det kjipere for svalbardianere uten norsk
pass. De har mistet stemmerett i lokalvalg, og myndighetene vurderer nå også å
fjerne barnetrygd og kontantstøtte.
I tillegg er det usikkerhet
knyttet til spesialundervisning. Som forelder er det vanskelig å forstå i
hvilken grad barn kan få tilrettelagt opplæring ved Longyearbyen skole. Det er
også foreslått at søknader om individuelt tilrettelagt undervisning skal vurderes
av Sysselmesteren for å se om de er innafor «de svalbardpolitiske mål». Hvilket
av dem? Ro og stabilitet? Norsk tilstedeværelse?
8. mars blir sola ønsket velkommen tilbake i Longyeardalen.Foto: Moa-Maria From Kero
Det inkluderende samfunnet som
har vært Longyearbyens styrke svekkes. De tukler med vårt DNA- som Iben sier, og
skaper splid og usikkerhet i vårt samfunn - motsetningen til ro og stabilitet.
På andre siden Atlanteren
fjerner Trump helsehjelp og støtteordninger for de svakeste, og forfølger
«illegale innvandrere». Jeg er glad jeg ikke bor i USA, og jeg blir mer og mer
usikker på om jeg vil at mine barn skal vokse opp i et samfunn i Norge som gjør
forskjell på mennesker basert på nasjonalitet eller funksjonsevne.
Annonse
Det er positivt at
statsministeren anerkjenner at det i samfunnet er et viktig norsk prinsipp å ha
likeverdige rettigheter, og jeg håper også at regjeringen forstår at det er
direkte sammenheng mellom dette og et «attraktivt lokalsamfunn».
Hva må
til?
Statsministeren sier at det vil ta
tid å knekke svalbardkoden. Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å
se helheten når man sitter i Oslo og skal ta beslutninger. Selv om mange fort
blir glad i både øya og folka, tar det tid å bli ordentlig kjent med Svalbard.
Svalbardpolitikk er heller ikke så «sexy» at det vinner stemmer på fastlandet,
og det kanskje er risikabelt å si at man skal bruke penger i nord i et valgår.
Men hvis staten Norge ønsker
tilstedeværelse på Svalbard, må det investeres i samfunnsgulvet (fysisk
infrastruktur), samt nok ressurser til lokalsamfunnet (økt rammetilskudd) -
ikke bare i symbolpolitikk.
Innbyggere, næringsliv og
lokalstyre trenger forutsigbarhet. Vi er en by full av sterke ressurspersoner,
som gjerne vil være med å bygge fremtidens Longyearbyen. Men skal vi leve og
virke her, og hevde norsk suverenitet, må vi vite at det blir noe av. Statsministeren
sier at vi må vi knekke koden sammen, og at det ikke finnes en budsjettpost
eller et politisk vedtak på fastlandet som løser dette. Det stemmer at det å
skape et «attraktivt lokalsamfunn» ikke løses gjennom noen enkle og isolerte
tiltak. Det krever en helhetlig og godt forankret handlingsplan og langsiktig
investering.
Å få vite at dette faktisk
kommer, hadde bidratt til økt trygghet. Man har mange ambisjoner for
Longyearbyen, en «testination» eller «et utstillingsvindu». La oss starte med
grunnmuren og bli et forbilde for et godt lokalsamfunn der man også satser på
den myke infrastrukturen. Det kanskje ikke høres like storslagent ut, men som
Terje har sagt, er vel Longyearbyen allerede en polarbragd? La oss også sikre
den og investere i den myke infrastrukturen for et godt oppvekstmiljø, samhold,
trivsel og livskvalitet, der alle kan være med å bygge byens fremtid. Hvis vi
klarer å få til det, blir det også attraktivt.
Annonse
Flere
fastboende og lokalpolitikere har allerede gitt regjeringen innspill til
konkrete tiltak. Her gjentar jeg noen av dem:
Økt rammetilskudd til Longyearbyen lokalstyre
Botid på Svalbard gir skattefradrag når man flytter til fastlandet. Jo
lengre botid, jo gunstigere fradrag.
Gjeninnfør økt barnetrygd for Svalbard som ble fjernet i 2014. Finnmark
og Tromsø har i år fått det tilbake.
Gratis barnehage som i Troms og Finnmark.
Innfør konkrete tiltak for å styrke det psykiske helsetilbudet i
Longyearbyen. Sjekk ut Meld. St. 23 (2022–2023) «Opptrappingsplan for psykisk
helse». Se kapittel 3; Gode tjenester der folk bor.
Nedbetaling av studielån for bosatte på Svalbard, tilsvarende ordning
som i Finnmark.
Sikre langsiktig akseptabelt kostnadsnivå for tekniske tjenester,
energi og frakttjenester.
Samordne og sikre stabile transport- og frakttjenester til Svalbard,
dvs. både persontransport og varer.
Sist, men ikke minst; Glem det med å fjerne rettigheter fra ikke-norske
statsborgere og reguleringer som bidrar til et ikke-inkluderende samfunn. Det
er ingen som blir attraktiv av det.