MENINGER:
Identitet. Ikke likviditet, Basecamp
Veterinær og tidligere daglig leder av Svalbard dyresykehus Hans Kristian Mjelde er kritisk til reiselivets fremstilling av identitet.
Foto: privat
Som en som har hatt sekundærinntekt fra reiselivsindustrien
på Svalbard, så tar jeg meg friheten til å kommentere en relativt polert og
politisk korrekt sannhet. Og det starter med en historiefortelling.
April 2020. Peak lockdown under COVID med en karantenetid på to uker for alle tilreisende til Svalbard. Inkludert meg selv som nylig innsatt
daglig leder for Svalbard Vet. Frem til dette tidspunktet, så hadde
veterinærtjenestene tatt seg godt betalt i en lengre periode med gode tall for
reiselivsindustrien. Så godt betalt faktisk, at i det turismen stoppet opp så
var det et spørsmål om hvorvidt kommersiell drift av sledehunder ville overleve
med høye veterinærregninger. Og det er her Basecamp, hvor du smir identiteten
din inn i historien. Dere stilte opp på klinikkdøra gjennom tykt og tynt og gav
hundene den oppfølgingen de fortjente. Gjennom COVID og frem til min avgang som
kliniker, gjennom røde tall, tårer, permisjoner og oppsigelser, så har dere
fortsatt å følge opp hundene deres med ansatte som virkelig bryr seg.
Det er der deres identitet bør ligge fordi det sier mer om
dere enn det evige pisspreiket om bærekraft og viktighet i samfunnet som alle
maser om i håp om å rettferdiggjøre bunnlinja. Dere er her fordi dere bryr dere
om de som skaper inntekten deres. Identiteten deres, og i Longyearbyen for
øvrig, ligger hos ildsjelene som gang på gang stiller opp og hjelper til der
det trengs fordi samfunnet trenger det. Ikke i sesongkontrakter og en evig
turnover i lavtlønnede stillinger. Reiselivsindustrien, som med all annen
kommersiell drift, har ett og samme formål: å tjene penger for aksjonærene.
Bare start med å være ærlige om det. Det skinner gjennom uansett. I neste
omgang kan vi jo grave litt i skallselskap og egentlig eierskap for å se om det
virkelig er verdt å stappe et sekssifret antall mennesker i året inn i et
økosystem laget for sånn cirka null antall mennesker. Jeg har et par meninger
der.
Selv om dere kanskje ikke ønsker å bli fremstilt som
«minneutvinnere», så er det globale samfunnet såpass skakkjørt for tiden at
sosiale medier er det eneste som betyr noe. Hvorvidt noen har skapt seg en
opplevelse på Svalbard som setter dype spor, tror jeg det er færre av nå enn
for 10-20 år siden. Ta det fra en som stort sett bare ser telefoner stikke ut
av biler og vogner innover mot Bjørndalen.
Dere tilbyr noen unike opplevelser, Basecamp. Jeg har bare
gode minner fra et fantastisk vertskap på Isfjord Radio og en noe dyr
kartongvin på Nordenskjoldhytta. Til tross for en tordentale, så har jeg til
syvende og sist respekt for dere. Og når jeg sier dere, så mener jeg dere som
er ansatt i Basecamp i Longyearbyen. Ikke aksjonærene deres.
Tiden for små,
lokale familiebedrifter er kanskje forbi, men om dere skal vinne over
Longyearbyen med noe, så gi noe tilbake til lokalbefolkningen som ikke skriker
oppdekking av tapte inntekter (ref. fastboendetilbud til 20-30k). Kan starte
med å gi en avdanka kliniker interiørtips fra Halvor Bakke neste gang han er
her oppe.
For ordens skyld, disse meningene er mine egne fra min tid
som kliniker og fastboende på Svalbard og representerer ikke Veterinærinstituttets
meninger eller holdninger.